biuro@czarodziejemarketingu.pl    PL +48 693 022 957

BLOG

Czym jest Marketing?

Philip Kotler i Kevin Lane Keller definiują marketing jako działania polegające na rozpoznaniu i zaspokojeniu ludzkich potrzeb. Jest to jeden z elementów decydujących o powodzeniu lub nie przedsięwzięcia lub istnienia firmy.

Choć marketing kojarzony jest głownie z działaniami mającymi na celu zwiększenie sprzedaży, to jego rola jest znacznie szersza.

Marketing to prowadzenie konkretnie sprecyzowanych działań dążących do poprawy widoczności firmy w Internecie oraz na rynkach lokalnych. To zbudowanie stabilnej pozycji firmy poprzez przygotowanie odpowiednich strategii marketingowych poprzedzonych audytem potrzeb i preferencji, a zarazem zbudowaniem bazy klientów. Podstawowym zadaniem marketingu jest polepszenie komunikacji: firma (usługodawca) – Klient(usługobiorca)

Zasady Marketingu:

  1. Zbadaj rynek, grupę docelową Twoich usług
  2. Stwórz spójny wizerunek firmy
  3. Dobrze zaplanuj działania marketingowe: Gdzie znajdziesz swoich Klientów?  Jak do nich dotrzesz? Co lubią? W jakich miejscach się pojawiają?
  4. Holistyczne podejście do marketingu. Nie ograniczaj się do istnienia tylko na Facebooku. Działaj w sieci oraz poza nią. Odwiedź targi, bierz udział w konferencjach, na których możesz zaprezentować swoje produkty/usługi. Traktuj swojego Klienta wyjątkowo-personalizuj oferty, stawiaj na indywidualizm.
  5. Kontroluj postępy i ciągle działaj!

Co to są cele marketingowe? Jak je sprecyzować?

Cele marketingowe to tak naprawdę cele, które chcesz osiągnąć. Zastanów się, czy  ma być polepszenie widoczności firmy w  sieci, znalezienie nowych Klientów, zwiększenie finansów napływających do firmy, a może rekrutacja nowych Pracowników (byś mógł szybciej się rozwijać?).

Wszystko to, o czym marzysz jest celem marketingu, a  każdy cel jest do osiągnięcia. Warunkiem jest, by postawione cele były realne. Zaplanuj terminy realizacji, trzymaj się ich i rozliczaj efekty! Jeśli twoja firma jest jednoosobową działalnością i generuje 4000 pln.brutto dochodu miesięcznie, a  twoim marzeniem jest posiadanie korporacji zatrudniającej 15 pracowników. Jest do osiągnięcia? Oczywiście, że tak! Ale czy jest do osiągnięcia w 3-6 miesięcy? Raczej mało możliwe! „Połowa osiągniecia celu to jego prawidłowe wyznaczenie” (Zig Ziglar). Pamiętaj, aby stawiać sobie mierzalne i realne cele!

 

Cele marketingowe to tak naprawdę cele, które chcesz osiągnąć. Zastanów się, czy  ma być polepszenie widoczności firmy w  sieci, znalezienie nowych Klientów, zwiększenie finansów napływających do firmy, a może rekrutacja nowych Pracowników (byś mógł szybciej się rozwijać?).

Wszystko to, o czym marzysz jest celem marketingu, a  każdy cel jest do osiągnięcia. Warunkiem jest, by postawione cele były realne. Zaplanuj terminy realizacji, trzymaj się ich i rozliczaj efekty! Jeśli twoja firma jest jednoosobową działalnością i generuje 4000 pln.brutto dochodu miesięcznie, a  twoim marzeniem jest posiadanie korporacji zatrudniającej 15 pracowników. Jest do osiągnięcia? Oczywiście, że tak! Ale czy jest do osiągnięcia w 3-6 miesięcy? Raczej mało możliwe! „Połowa osiągniecia celu to jego prawidłowe wyznaczenie” (Zig Ziglar). Pamiętaj, aby stawiać sobie mierzalne i realne cele!

 

Rodzaje marketingu

INTERNET MARKETING (online marketing) – obejmuje wszelkie działania marketingowe wykorzystywane w Internecie, za pośrednictwem strony www, przeglądarki GOOGLE oraz social media.

  • reklama graficzna np.: bannery, wyskakujące okienka – pop-up’y, pojawiające się w narożnikach stron
  • serach engine optimization (SEO) – wszelkie działania mające na celu poprawienie widoczności naszej strony w wyszukiwarce Google.
  • serach engine marketing (SEM) – reklama w wyszukiwarkach internetowych (np., poprzez linki sponsorowane GOOGLE adwords);
  • newslettery – e-mail marketing – wysyłka wiadomości elektronicznych na skrzynkę email z promocjami
  • social media – wykorzystywanie sieci społecznościowych w komunikacji z Klientami;
  • affiliate marketing – właściciele stron, blogów oraz portali oferują na swoich stronach powierzchnie reklamową.
  • UX (user experience) – jeden z najistotniejszych elementów, czyli zaprojektowanie stron internetowych w taki sposób aby były one łatwe w obsłudze, przez użytkowników.

OUTBOUND MARKETING (inaczej push marketing) – bezpośredni kontakt z potencjalnym Klientem

  • Mailingi/ newslettery
  • telemarketing (sprzedaż telefoniczna)
  • kampanie wysyłkowe pocztą tradycyjną
  • vouchery, ulotki z kodami rabatowymi rozdawane w sklepach

EVENT MARKETING – promocja firmy lub produktu osobiście. Np.:

  • wizyty u Klientów
  • obecność na targach branżowych (trade show)
  • obecność na festiwalach z własnym stoiskiem lub organizacja takich festiwali
  • organizowanie warsztatów
  • obecność na YouTube z branżowym kanałem kierowanym do konkretnej grupy odbiorców

ATL (above the line) – dotarcie do Klientów/odbiorców przy pomocy środków masowego przekazu:

  • reklama telewizyjna; bezpośrednia w postaci reklamy w przerwach lub lokowanie produktu
  • Lokowanie produktu. Nawiązanie do produktu, tak aby podświadomie „przemawiał” do odbiorcy. Jesteś producentem napoju-jego butelka pojawia się w znanym serialu. Bohaterowie rozmawiają i piją Twój napój widać jego logo lub nawet kolory nawiązujące do produktu.
  • reklama radiowa
  • reklama w prasie
  • banery reklamowe, bilbordy, reklama wielkoformatowa, np. plakaty na wiatach przystanków, bilboardy uliczne.

BTL (below the line). Bardziej sprecyzowane działania mające na celu dotarcie do Klienta

  • In-store marketing -promocja w sklepach – rozdawanie próbek produktów, ulotek w centrum handlowym
  • Merchandising – sztuka podnoszenie efektywnej sprzedaży przy pomocy technik ,takich jak wystrój pomieszczenia, specjalna obsługa Klienta mająca na celu jego zadowolenie oraz komfort. Zaliczać do tego można: wystrój ekskluzywnych butików, poczekalnie z wygodnymi sofami oraz darmowa kawą dla klientów salonów fryzjerskich, ale także odpowiednia ekspozycja produktów w markecie spożywczym.

ECO MARKETING

Eco stało się tak popularne, że powstało nawet sformułowanie ECO marketing. Produkty ekologiczne są silnie zakorzenione w naszej współczesnej kulturze,  dlatego uwydatnianie korzyści ekologicznych w oferowanych produktach stało się już stylem w marketingu.

B2B MARKETING

działania marketingowe mające na celu wymianę usług między Klientami, polecanie się firm wzajemnie. Są to np. programy partnerskie, lojalnościowe.

 

Jak prowadzić marketing w firmie?

Podstawowa zasada marketingu dla małych i dla dużych firm, zawsze będzie taka sama: poznaj swojego Klienta!

Musisz dokładnie wiedzieć wszystko o jego preferencjach.

Tak kreuj swoje usługi, produkty, by doskonale odpowiadały jego potrzebom. Istotą marketingu jest stałe podążanie za rynkiem.

Marketing dla firm to zdecydowanie więcej niż tylko standardowa promocja. Musisz cały czas wyszukiwać nowe, nieszablonowe rozwiązania. Rynek nie znosi nudy. Kreując, wyprzedzając konkurencję, masz szansę na pozyskanie nowych Klientów.

Marketing dla małych firm – od czego zacząć?

Podstawowa zasada marketingu dla małych i dla dużych firm, zawsze będzie taka sama: poznaj swojego Klienta!

Musisz dokładnie wiedzieć wszystko o jego preferencjach.

Tak kreuj swoje usługi, produkty, by doskonale odpowiadały jego potrzebom. Istotą marketingu jest stałe podążanie za rynkiem.

Marketing dla firm to zdecydowanie więcej niż tylko standardowa promocja. Musisz cały czas wyszukiwać nowe, nieszablonowe rozwiązania. Rynek nie znosi nudy. Kreując, wyprzedzając konkurencję, masz szansę na pozyskanie nowych Klientów.